Google hecht veel waarde aan snelle websites. Dit zie je bijvoorbeeld terug in het feit dat er speedmetrics kwamen in Google Webmaster Tools en tegenwoordig zelfs RUM (Real User Measurement) informatie in Google Analytics aanwezig is. Je kunt hier zeer uitgebreide informatie vinden zoals technische metrics als redirection time, server response time en domain lookup time. Hierdoor krijg je als marketeer veel meer inzicht in hoe bezoekers je website ervaren qua snelheid en hoe die snelheid is opgebouwd.
Naast Google zijn er diverse andere autoriteiten binnen de online marketingwereld die stellen dat snelheid belangrijk is. Bijvoorbeeld Analytics guru Kaushik Avanish, hij stelt dat elke seconde aan laadtijd zorgt voor een daling van zeven procent van de conversie. Volgens usability guru Jakob Nielsen zijn een paar seconden aan laadtijd al genoeg voor een negatieve gebruikerservaring met alle gevolgen van dien. Overigens is dit volgens hem niets nieuws, omdat responsiveness een standaard is die niet door technologie maar door menselijke behoeften wordt gedreven.
De impact van snelheid op de gebruikerservaring
De laadtijd van je site heeft direct impact op de gebruikerservaring. Bezoekers gaan zich ergeren wanneer de website niet of traag reageert waardoor ze hun doel niet kunnen bereiken. De website van de concurrent komt dan ineens heel dichtbij.
Het resultaat van een negatieve gebruikerservaring is een daling van je omzet, klanttevredenheid en je ROI per marketingmiddel omdat je kosten gaan stijgen. De focus moet hierbij liggen op de totale gebruikerservaring. Dit omdat businessmetrics, zoals omzet of KPI’s waaronder views per visit of conversie, altijd een resultaat zijn van die gebruikerservaring en niet andersom. Kijk dus niet alleen naar laadtijd maar ook naar andere factoren die impact hebben op je gebruikerservaring. Denk aan zaken als design, layout, functionaliteiten, content en teksten.
Op de website van Emerce kunt u een uitgebreidere versie van dit artikel over de impact van snelheid lezen.
Meer weten over de impact van snelheid?
Wilt u weten hoe de snelheid van uw website is, en hoe die verbeterd kan worden?
Neem contact op met Wevolve.