Impact social media onbekend Terug

Grafiek impact social media

Impact social media onbekend bij Nederlandse bedrijven – Een onderzoek.

Het gebruik van social media blijft toenemen. Op Hyves zijn in Nederland al bijna 10 miljoen registraties, op Facebook 3 miljoen, op LinkedIn 2 miljoen en zo’n 300.000 actieve twitteraars. De enorme groei van dergelijke ontmoetingsplekken biedt organisaties de mogelijkheid om met miljoenen mensen van over de hele wereld te praten, de hele dag, elke dag. Met de opmars van smartphones, tablets en hun apps neemt de impact van social media alleen maar toe. Ruim twee derde van de Nederlandse organisaties is al met social media aan de slag: hiervan onderzoekt het merendeel hoe ze de mogelijkheden het best kunnen benutten. Dit begint met het inzicht wie waar en waarover communiceert, en het vertalen van inzichten naar passende reacties en marktbewerking.

In december 2010 onderzochten SAS Nederland, Accenture en Platform Innovatie in Marketing (PIM) hoe het in Nederlandse organisaties is gesteld met het social media gebruik en analyses voor zakelijke toepassingen.

Nederlandse organisaties omarmen social media enthousiast als informatiebron en interactiekanaal. Ruim twee derde gebruikt het voor zakelijke doeleinden en ruim een kwart is van plan om dit te gaan doen. Dat social media geen hype is, daar zijn nagenoeg alle respondenten het over eens. Bijna 84% verwacht dat hun gebruik de komende jaren gaat toenemen. De belangrijkste vormen van social media gebruik zijn:

  • Het beheren van pagina’s of groepen op sociale netwerksites zoals Facebook, Hyves en LinkedIn (85%).
  • Het promoten van het merk, producten en/of diensten (57%).
  • Het volgen van relevante trends voor klanten (53%).
  • Het bieden van communicatiekanalen om met klanten in contact te komen (52%).
  • Het voeren van dialogen met doelgroepen, merkenfans en relaties (51%).

Lees het gehele onderzoek dat is uitgevoerd door SAS, Accenture en Platform Innovatie in Marketing.

Geplaatst op: 08/02/2011 11:43
Categorie: Blog